Glömt ett namn? Chatboten kanske minns det

Komma ihåg namn är som bekant ett av de problem som många upplever med stigande ålder. Men om man ansträngt sig intill utmattning utan att hitta ett bortglömt namn på någon historisk person bör man pröva att vända sig till närmsta AI-bot. Inte otroligt att den kan hjälpa till.

Häromdagen kunde jag inte för mitt liv komma på namnet på en på sin tid mycket känd publicist. Jag mindes att han var något av enmansshow. Ensam knackade han i många år på skrivmaskinen ihop en hel tidning, på papper (vad annars?) med tät utgivning. Det var långt före bloggarnas tid, andra halvan av 1900-talet. Personen jag tänkte på dog för, ja, några decennier sedan, men mer exakt när mindes jag inte. Ganska säkert före 2000. Han var verksam i USA. En kraftfull kritiker av Vietnamkriget. Namnet var kort och förnamnet angavs i form av två snärtiga initialer – PT? JK? Nej, inte riktigt.

Efter en stunds prövande med olika komihågstrategier stod det fortfarande still. Så jag prövade först min hussökmotor (inte den som börjar på G) som numera erbjuder en del AI-kraft. Nix. Så det fick bli gamla ChatGPT.

Och den klarade biffen. Utan att jag ens hann ange allt jag berättat ovan om den legendariske murveln. Numera vet jag alltså vad han hette.

Du kanske redan kommit på vem denna tidningsman är? Eller, om inte, har lust att ta reda på det på valfritt sätt (varför inte med chatbotens hjälp)?

Så jag ber att få utlysa en liten tävling: Om du är den som först meddelar rätt namn på personen kommer du att få en intressant bok till skolans bibliotek, filosofiprofessorn och nationalekonomen Erik Angners En bättre värld är möjlig som kom ut på svenska i höstas. Författaren som hör hemma på Stockholms universitet, ger exempel på problem i samhället och privatlivet där kunskaper i ekonomi ofta helt oväntat kan vara till hjälp, från barnuppfostran till sparande. Samtidigt är boken populärvetenskap på högsta nivå, vill jag påstå. Man behöver förvisso inte vara ekonom eller gå på ekonomiprogrammet för att ha stort utbyte av den. Ett ex väntar på dig, dock inge längre än till 23 februari 2024.

Skicka svaret till olle.alexandersson@forskningsnatet.se.

Olle Alexandersson